La Badalona del segle XXI

Després de repassar la major part de la història de la construcció de la nostra ciutat, per fi arribem al segle XXI.

Com hem anat veient durant els darrers post del bloc (s XVIII, s XIX, principis del s XX, meitat del s XX, anys 60 i 70) la ciutat ha anat creixent poc a poc amb una trama difícil deguda al creixement desordenat i especulatiu sense planificació. Ja als anys 80 es va començar a invertir aquesta tendència amb la millora de les comunicacions entre la ciutat i la creació d'equipaments, amb un salt als anys 90 gràcies a la impulsió que va provocar les olimpiades de l'any 92.

Hem d'entendre el canvi del sector majoritari que va esdevenir durant els dos darrers segles (la industria) cap a un sector terciari, amb una combinació d'activitat comercial amb les activitats industrial, logística, residencial i turística.

El repte de la ciutat cap a l'entrada del segle XXI ha estat la millora contínua de la ciutat. Cal esmentar que Badalona havia arribat al seu punt més alt demografic durant la primera meitat dels anys 90, amb una baixada paulatina cap a principis dels anys 2000, que gràcies a l'arribada d'una tercera onada migratòria (la primera procedent del centre de Catalunya al segle XIX i la segona a meitat del segle XX procedent de la resta d'Espanya) procedent de països africans i orientals, es va recuperar cap a finals de la primera dècada del segle XXI. La crisi actual ha fet que aquesta tendència s'aturés i comencés el seu retorn.

Aquest augment demogràfic es pot traduir en la contínua construcció d'edificis d'habitatges des dels anys 90 fins a l'arribada de la crisi, i molt probablement també va tenir a veure la data de vigència del Codi Tècnic d'Edificació l'any 2006, que de la mateixa manera que es va produir en massa edificis d'habitatges els anys 70 abans de les restriccions municipals, es varen multiplicar les sol·licituds de llicencies d'obres per construir segons les normatives anteriors al CTE.


Urbanísticament la ciutat no podia creixer molt més. Els treballs es varen centrar en dotar a la ciutat de noves infraestructures. L'any 2002 es va atorgar a la societat Marina Badalona SA la concessió administrativa per a la construcció i explotació del port, pesquer i esportiu. El port està construit, però els resultats encara no arriben...



En canvi una de les millors aportacions durant aquesta dècada ha estat l'arribada del metro al barri del centre, i la creaciació de la nova línia L10 passant pel barri de la Salut i Llefià enllaçant pel Gorg amb la L2. Abans però va tenir lloc la construcció de la línia de Tramvia que connecta la ciutat amb Barcelona. Aquestes tasques han pogut ajudar als ciutadans a la seva mobilitat per tot l'àrea metropolitana, tot i que no és suficient per una població com la de Badalona, doncs l'altra meitat de la ciutat encara resta molt despenjada (Montigalà-Bufalà, Canyet, Pomar, Casagemes, entre d'altres).

 
A banda dels treballs d'infraestructures, durant aquests anys també s'ha invertit en dotar d'equipaments la ciutat com ara Escoles Bressols, CEIPs, nous poliesportius, centres d'atenció primària, residencia per a gent gran, i fins i tot un gran hotel (si a Badalona). Però com sempre, encara no és suficient, sempre hi ha molt marge de millora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada